Spørgsmål / Booking 30285953

3 typer af søvnproblemer

Hvor er den søvn-knap når man har brug for den?

En ubalance i kroppen, blokeringer og spændinger kan betyde, at du har svært ved at sove - på samme måde som hvis der var skidt i tastaturet og søvn-knappen derfor ikke rigtig ville virke.

Oplever du én af disse 3 søvnproblemer?

Jeg hjælper mange med, at opnå en bedre søvn.

Men dårlig søvn eller søvnproblemer handler ikke blot om, at sove dårligt.

Du kan fx godt sove meget og stadig være træt eller energiforladt når du vågner. På samme måde som hvis tankemylder holder dig vågen, kan det andet også være tegn på, at din krop er stresset. Lad mig uddybe lidt herunder:

 

1. Er det tankemylder der holder dig vågen?

Den første, tankemylder, synes jeg er interessant på sin helt egen måde. Primært fordi jeg oplever, at 99 % af dem der ligger vågen og spekulerer eller ikke kan falde i søvn igen fordi tankerne kører i ring, er spændte i kraniet.

Spændingerne stresser kroppen og gør, at den ikke kan finde ro. Jeg fristes til at sige, at tankerne ikke kan komme ud. Men det kan du læse mere om i indlægget her: når tankerne kører i ring.

Derudover er tankermylderet i sig selv også med til, at krop og sind ikke får ro.

Det er den evige diskussion om hønen og ægget. Men uanset hvad der starter processen, så hjælper det næsten altid, når kraniet bliver løsnet.

2. Sover du meget, men er stadig træt?

Hvis kroppen er anspændt og mængden af stress-hormon er for stort, så sker der det, at kroppen faktisk ikke finder ro, selvom du sover.

Det vil sige, at du godt kan sove meget, men mens du sover arbejder kroppen videre og nogle gange i et ret højt tempo.

Der er derfor ikke noget at sige til, at du er træt når du vågner.

Problemet er dog ikke blot, at du er træt.

Når kroppen ikke rigtig får ro, og nervesystemet dermed heller ikke kommer ned i parasympaticus, så vil det blandt andet påvirke dine organer og din fordøjelse. Noget kroppen naturligvis kun kan holde til i en kortere periode.

Så hvis du ikke føler dig udhvilet eller nemt bliver træt, så er det værd at få kigget på din søvn og hvad der "holder din krop igang" når den burde sove.

3. Har du svært ved at falde i søvn?

Når kroppen kører i højeste gear og ikke rigtig kan finde "stop-knappen", så kan det være svært at falde i søvn.

Der er mange små fif til at finde ro. Blandt andet er det en rigtig god ide, at bruge en times tid inden du skal sove på at geare ned. Her er anbefalingen, at du dropper pc, telefon, tv, skarpt lys og motion med høj puls.

Er det ikke nok, så kan det være, at du generelt har for meget stresshormon i kroppen og kroppen har brug for hjælp til at komme ned i parasympaticus (hvor dit nervesystem befinder sig i det afslappede stadie). Kommer den ikke det, kan det som beskrevet ovenfor medvirke til, at din krop faktisk ikke rigtig finder ro om natten. Hvilket er usundt og stressende for hele dit system.

Selvom det kræver lidt mere end blot et tryk på den rette "søvn-knap", så er ro på nervesystemet og en afstressende behandling ofte et godt skridt i den rigtige retning.

Hvis du kan genkende en eller flere af de 3 søvnproblemer er du velkommen til, at gi' mig et kald. Måske er der en logisk forklaring på hvorfor din krop er på overarbejde, når den burde sove.

Ring/sms til 30285953

Se eventuelt også disse blogindlæg

Søvnen er det vigtigste

Det hele starter med en god søvn. Men hvis kroppen ikke kan finde ro, hva' så..?

Søvnen er det vigtigste

Hvorfor tankemylder?

Måske fordi tankerne ikke kan komme ud, som på en fyldt koncertplads hvor nødudgangene er lukkede.

Kører dine tanker også i ring?

Søvn

Her er 7 tegn på, at du får for lidt søvn og en lille video med Mikael Rasmussen der fortæller om søvn.

Om søvn på sovbedre.nu

Kunne du tænke dig mine BEDSTE BUD på hvordan du minimerer stress i hverdagen og finder indre ro og balance?

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.