Spørgsmål / Booking 30285953

3 typer af søvnproblemer

Søvnproblemer?

Hvis der bare var en "søvn-knap" vi kunne trykke på...

 

Det ville være nemt, hvis der bare var en "søvn-knap" og søvnproblemer blot skyldtes en smule skidt i tastaturet.

På en måde kan man godt sige det er tilfældet. For en ubalance i kroppen, blokeringer og spændinger gør, at knappen ikke rigtig virker. 

Dårlig søvn kan skyldes

Har du svært ved at falde i søvn, sover du dårligt, vågner du tit, er du ikke rigtig udhvilet om morgenen eller bruger du natten på at spekulere?

Så kan det skyldes flere ting.

Jeg ser typisk 3 former for søvnproblemer:

  1. Tankemylder der holder dig vågen
  2. Sover meget men stadig træt
  3. Kan ikke falde i søvn

 

På hver deres måde, er de faktisk alle 3 tegn på, at kroppen er på overarbejde.

Hvorfor det er tegn på stress eller en krop på overarbejde vil jeg kort uddybe her. 

1. Er det tankemylder der holder dig vågen?

Den første, tankemylder, synes jeg er interessant på sin helt egen måde. Primært fordi jeg oplever, at 99 % af dem der ligger vågen og spekulerer eller ikke kan falde i søvn igen fordi tankerne kører i ring, er spændte i kraniet.

Spændingerne stresser kroppen og gør, at den ikke kan finde ro. Jeg fristes til at sige, at tankerne ikke kan komme ud. Men det kan du læse mere om i indlægget her: når tankerne kører i ring.

Derudover er tankermylderet i sig selv også med til, at krop og sind ikke får ro. 

Det er den evige diskussion om hønen og ægget. Men uanset hvad der starter processen, så hjælper det næsten altid, når kraniet bliver løsnet.

2. Sover du meget, men er stadig træt?

Hvis kroppen er anspændt og mængden af stress-hormon er for stort, så sker der det, at kroppen faktisk ikke finder ro, selvom du sover.

Det vil sige, at du godt kan sove meget, men mens du sover arbejder kroppen videre og nogle gange i et ret højt tempo.

Der er derfor ikke noget at sige til, at du er træt når du vågner.

Problemet er dog ikke blot, at du er træt.

Når kroppen ikke rigtig får ro, og nervesystemet dermed heller ikke kommer ned i parasympaticus, så vil det blandt andet påvirke dine organer og din fordøjelse. Noget kroppen naturligvis kun kan holde til i en kortere periode.

Så hvis du ikke føler dig udhvilet eller nemt bliver træt, så er det værd at få kigget på din søvn og hvad der "holder din krop igang" når den burde sove.

 

3. Har du svært ved at falde i søvn?

Når kroppen kører i højeste gear og ikke rigtig kan finde "stop-knappen", så kan det være svært at falde i søvn.

Der er mange små fif til at finde ro. Blandt andet er det en rigtig god ide, at bruge en times tid inden du skal sove på at geare ned. Her er anbefalingen, at du dropper pc, telefon, tv, skarpt lys og motion med høj puls.

Er det ikke nok, så kan det være, at du generelt har for meget stresshormon i kroppen og kroppen har brug for hjælp til at komme ned i parasympaticus (hvor dit nervesystem befinder sig i det afslappede stadie). Kommer den ikke det, kan det som beskrevet ovenfor medvirke til, at din krop faktisk ikke rigtig finder ro om natten. Hvilket er usundt og stressende for hele dit system.

Kan du genkende en eller flere af disse typer søvnproblemer, så giv mig et kald og lad os finde ud af, hvorfor din krop er på overarbejde, når den burde sove.

Ring/sms til 30285953

Se eventuelt også disse blogindlæg

Søvnen er det vigtigste

Det hele starter med en god søvn. Men hvis kroppen ikke kan finde ro, hva' så..?

Søvnen er det vigtigste

Hvorfor tankemylder?

Måske fordi tankerne ikke kan komme ud, som på en fyldt koncertplads hvor nødudgangene er lukkede.

Kører dine tanker også i ring?

Søvn

Her er 7 tegn på, at du får for lidt søvn og en lille video med Mikael Rasmussen der fortæller om søvn.

Om søvn på sovbedre.nu

Kunne du tænke dig, at få flere tips og øvelser?

Så samler jeg gerne det bedste og sender til dig - alt du skal gøre er, at låne mig din mail...

Efterlad en kommentar