Sover du godt eller sover du bare meget?

Søvnproblemer handler ofte om flere ting.

Og god søvn er ikke blot et spørgsmål om, at sove tungt eller sove meget.

Du kan fx godt sove meget og stadig være træt eller energiforladt når du vågner.

Derfor møder jeg også mange, hvor søvnen ikke er helt så god som den kunne være og jeg smiler, når jeg hører ord som:

Kan du ikke trykke på den der knap igen.

Jeg sov så godt efter sidst.

Eller.

Åhh han sov resten af dagen. Det var som at få en helt anden baby med hjem.

For en krop i ubalance med blokeringer og spændinger kan godt være lidt ligesom et tastatur, hvor der er kommet lidt skidt ned under søvnknappen, så den ikke virker helt optimalt. og nogle gange kan man godt fristes til at tænke - hvor er den knap, når man har brug for den.

Men når det er sagt, så oplever mange, at sove bedre, føle sig mere udhvilet og vågne mindre, når vi får ro på kroppen og nervesystemet.

Lad mig uddybe lidt herunder.

1. Er det tankemylder der holder dig vågen?

Tanker der kører i ring. To-do-listen. Bekymringer.

Vi ved, at vores tanker og følelser spiller en stor rolle og påvirker kroppen fysisk. Men jeg oplever også, at mange af dem der ligger vågen og spekulerer om natten eller ikke kan falde i søvn igen fordi tankerne kører i ring, er spændte i kraniet, kæberne og/eller nakken.

Det er den evige diskussion om hønen og ægget. Men uanset hvad der starter hvad, så hjælper det ofte, når vi arbejder holistisk med krop og sind og ikke mindst når kraniet bliver løsnet.

Både tanker og spændinger stresser nemlig kroppen, så ikke så underligt, at det også påvirker søvnen.

2. Sover du meget, men føler dig ikke udhvilet eller er stadig træt?

Jeg møder en del der tror, at søvnen er god nok. Men som bare ikke er udhvilet eller bliver trætte midt på dagen, fordi energien er opbrugt.

Hvis kroppen er anspændt og mængden af stress-hormon er for stort, så sker der det, at nervesystemet faktisk ikke finder ro, selvom du sover.

Det vil sige, at du godt kan sove meget, men mens du sover arbejder kroppen videre og nogle gange i et ret højt tempo.

Der er derfor ikke noget at sige til, at du er træt når du vågner.

Problemet er dog ikke blot, at du er træt.

Når kroppen ikke rigtig får ro, og nervesystemet dermed heller ikke kommer ned i parasympaticus, så vil det blandt andet påvirke dine organer og din fordøjelse. Noget kroppen naturligvis kun kan holde til i en kortere periode.

Så hvis du ikke føler dig udhvilet eller nemt bliver træt, så er det værd at få kigget på din søvn og hvad der "holder din krop igang" når den burde sove.

3. Har du svært ved at falde i søvn eller har dit barn svært ved at "give slip"?

Når kroppen kører i højeste gear og ikke rigtig kan finde "stop-knappen", så kan det være svært at falde i søvn.

Der er mange små fif til at finde ro. Blandt andet er det en rigtig god ide, at bruge en times tid inden du skal sove på at geare ned. Her er anbefalingen, at du dropper pc, telefon, tv, skarpt lys og motion med høj puls.

Men det er ikke altid nok. Nogle gange er det som om, at nervesystemet kører i loop og ikke selv er i stand til, at finde ro. Det kan der være flere årsager til, stress og spændinger er to af dem. Her kan der derfor være brug for hjælp til, at slappe af.

Det samme oplever jeg ofte er udfordringen hos babyer, der ikke kan finde ro. De er simpelthen ikke selv i stand til, at give slip fordi nervesystemet kører i loop.

Hvis du kan genkende en eller flere af de 3 søvnproblemer eller har spørgsmål, så er du altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak om jeg måske kan hjælpe dig. Ring/sms til 30285953

Stressen gav slip i kroppen

Vi kan tale om og ændre dårlige tankemønstre. Og vi kan arbejde med følelserne. Men kroppen husker. Chrita fortæller her sin historie...

Stressen gav slip i kroppen

Hvilken pude er bedst?

Leder du også efter en god pude der støtter din nakke bedst muligt eller måske en ny seng?

Hvilken hovedpude skal jeg vælge, hvis jeg har ondt i nakken?

5 tips til skulder- nakke

Jeg har samlet 5 små blide øvelser i en lille video, som hjælper dig med, at slippe eller minimere dine skulder- og nakkespændinger.

5 tips til skulder- og nakkeproblemer

Kunne du tænke dig, at få mere energi og ægte overskud, så deler jeg gerne mine bedste bud på hvordan du med små tiltag kan minimere spændinger og stress og finde indre ro og balance

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.