Spørgsmål / Booking 30285953

Maven – den måske mest oversete årsag til rygproblemer og stress

Lad mig fortælle dig om psoas musklen - også kaldet sjælens muskel og hvorfor det er vigtigt at arbejde med maven

Spændinger i maven bliver ofte overset selvom det er muligt blidt, at løsne disse og det kan være årsagen til fx oppustet mave, rygproblemer og stress.

Har du fået undersøgt eller behandlet maven?

For mange er maven privat.

Der sidder dybe følelser.

Forfængelighed.

Og andre gode ting gemt derinde.

Men jeg oplever, at mange har rigtig meget glæde af arbejdet med maven. Derfor er det en skam, at spændinger i maven ofte bliver overset blandt andet i forbindelse med rygproblemer og stress.

Som én sagde til mig en dag:

- Jeg har prøvet alt mulig behandling gennem tiden, men ALDRIG er der nogen der har rørt min mave før.

Men vi skal huske maven for der kan være direkte sammenhæng mellem spændinger i maven og følgende:

  • Stress og indre uro
  • Lændesmerter og rygproblemer
  • Smerter ned i benene
  • Inkontinens/ufrivillig vandladning
  • Fordøjelsesproblemer og oppustethed

(Og for den sags skyld også flere andre ting.)

Som Kranio-Sakral Terapeut har jeg også taget uddannelsen i blid organmassage og de vitale organer (se evt. mere om kurser nederst på siden her). Det er med andre ord en naturlig og integreret del af behandlingen når der er brug for det. Og det er der faktisk tit. Behandling af maven er i min optik et rigtig vigtigt område, som vi bestemt ikke bør overse - tværtimod!

Her er 5 gode grunde til, at stress og rygproblemer kan stamme fra maven - og tips til hvad du kan gøre!

Nederst på siden her finder du en kort beskrivelse af psoas musklen - også kaldet sjælens muskel. Men først lige 5 af de primære årsager til spændinger i maven.

Arvæv efter operationer i maven

Har du fx arvæv fra operationer i maven, så kan det være årsagen til, at din mave ”trækker sig sammen”, hvilket kan påvirke din holdning, give lændesmerter og rygproblemer samt smerter ned i underlivet og benene.

TIP! Du kan med fordel blidt massere dit ar, så der kommer bedre cirkulation i vævet og det dermed bedre kan gi’ sig. Det er dog ikke kun de synlige ar der kan driller. Fx går mange i dag rundt med dybe ar efter kikkertoperationer. De kan være lidt svære selv at løsne.

Overstrakte knæ og dårlig holdning

Når du står oprejst skal dine knæ gerne være let bøjede. Er de overstrakte vil du højest sandsynligt også svaje for meget i lænden. En sådan holdning giver spændinger fra bækkenet og op i maven og påvirker flere ting. Det påvirker din evne til at fordøje maden du indtager og i det hele taget dine organer. Dine binyrer producerer fx stresshormon og en dårlig holdning kan få dem til at producere ekstra, hvilket stresser din krop.

En dårlig holdning kan også være forklaringen på inkontinens eller ufrivillig vandladning hos børn.

TIP! Selvom det lyder enkelt og ”bare” handler om din holdning, så er det faktisk ofte lettere sagt end gjort at ændre holdning. Især hvis der er spændinger i maven. Men en kombination af, at få løsnet maven og så arbejde med holdningen er super god! (Se evt. mere her: Tjek om din holdning gør dig stresset)

Uens benlængde

Hvad er hønen og hvad er ægget kan man ofte fristes til at spørge. Ikke mindst her. Hvis dine ben ikke er lige lange eller dit bækken sidder skævt, så går og løber du ikke optimalt på dine ben. Det kan overbelaste dine knæ, fødder og hofte og give spændinger i store dele af kroppen herunder maven.

Så uens benlængde kan være en del af forklaringen på lænde- og rygproblemer eller smerter i benene - og give spændinger i maven - og omvendt.

TIP! Hvis dine sko fx ikke slides ens eller du har ondt i knæet eller hoften på den ene side, så er det værd at få tjekket og løsnet op for dette, da det kan være tegn på uens benlængde.

Stillesiddende arbejde

Psoas musklen (se beskrivelse nederst på siden her) vil ofte spænde op hvis du fx sidder meget ned i løbet af dagen, hvor hoften er "låst" i en vinkel. Den kan derfor spænde op hvis du kører meget bil eller sidder på en stol det meste af dagen.

TIP! Det er derfor en god ide, at strække ud og åbne op i hoften fx med blide yogaøvelser og sørge for forskellige arbejdsstillinger.

Følelsesmæssig stress

Psoas musklen (se beskrivelse nederst på siden her) er også tæt koblet med den sympatiske del af dit nervesystem. Ser du fx noget der påvirker eller stresser dig følelsesmæssigt, som hvis du fx er ved at køre nogen ned. Så vil adrenalinen påvirke denne muskel til hurtig reaktion.

Men er der fx tale om en film eller føler du dig på anden måde stresset eller påvirket uden at skulle eller kunne handle på det, så siger man, at musklen "gemmer på disse stresshormoner".

Vi gemmer med andre ord rigtig mange følelser i maven.

TIP! Af samme grund er det som sagt ikke ligegyldigt hvordan man arbejder med maven. Så gå blidt til den både når du selv løsner og når du vælger behandlingsform.

 

TIP! Før du skal sove - slut dagen af med dette...

Det er super godt, at få behandling, men du kan også med fordel supplere med selv, at løsne maven blidt og få lænden ned i madrassen før du skal sove. Når lænden ligger godt i madrassen og maven slapper af får du en roligere søvn.

Som altid er du mere end velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller du er i tvivl om jeg måske kan hjælpe dig.

Ring eller sms til 30285953.

 

BONUS TIP! Du har måske hørt om psoas musklen - også kaldet sjælens muskel?

Kort fortalt arbejder jeg både med væv, organer, muskler, tarmsystem og andre blokeringer, når jeg arbejder med maven. Der er ikke kun tale om at "løsne én muskel".

Men når det er sagt, så har du fra "indersiden" af din rygsøjle og ned på indersiden af dit bækken samt dine lårbensknogler i begge sider, den såkaldte psoas muskel (også kaldet iliopsoas, som dækker over to muskler).

Nu ville jeg gerne have indsat et godt billede der viser musklen, men jeg har desværre ikke lige kunne finde et godt billede som jeg må bruge. (her er link til google)

Og denne muskel er ofte involveret, når der er spændinger i maven som nævnt ovenfor fx hvis du sidder meget ned i samme stilling, hvis din holdning er dårlig eller hvis der er følelsesmæssig stress i dit system.

Din holdning stresser dig

Hvis du ikke sidder korrekt på stolen, ved din pc eller med din telefon, så kan det også være årsagen til stress - se mere her:

Din kropsholdning gør dig stresset

En anden overset ting

Mange trækker ikke vejret korrekt og får derfor ikke ilt nok til hjernen - men de tror de gør - er du måske en af dem?

Når hjernen ikke får ilt nok

Er dine ben lige lange?

Ved du om din benlængde er ens eller du måske går og står forkert?

Ved du om dine ben er lige lange?

Kunne du tænke dig mine BEDSTE BUD på hvordan du minimerer stress i hverdagen og finder indre ro og balance?

2 Comments

  1. Kirsten Carstensen den september 7, 2018 kl. 3:25 pm

    Hejsa. Jeg har med god virkning læst dine øvelser ang vejrtrækning. Jeg spænder i hele kroppen, har hjertebanken og små angstanfald. Jeg er sikker på at jeg ville have gavn af dine ævelser

    • Lene Kamilla Hansen den september 9, 2018 kl. 4:15 pm

      Hej Kirsten og tak for din kommentar – dejligt du har kunne bruge øvelserne.
      Vejrtrækningen er et rigtig godt sted at starte.
      De bedste hilsner
      Lene Kamilla

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.