Spørgsmål / Booking 30285953

Hvorfor er det vigtigt med omega-3?

Vidste du, at omega-3 er en vigtig byggesten i forhold til din hjerne, dit hjerte og dit immunforsvar?

Vi ved mere om ernæring og velvære end nogensinde før, men alligevel kommer flere og flere ud af balance.

Det tyder på, at en af grundene er mangel på omega-3.

Ved du hvorfor det er vigtigt og hvordan du får nok omega-3?

Helt ærligt.

Jo mere jeg sætter mig ind i alt omkring fedtsyrebalance og omega-3 og omega-6, jo mere overbevist bliver jeg om, at det er ufattelig vigtigt for vores helbred.

Og meget tyder på, at vi generelt alle sammen får alt for lidt omega-3.

Vi er faktisk nået så langt "ud", at myndighederne har opgivet, at anbefale hvad der egentlig er det mest optimale.

Nemlig en fedtsyrebalance på 1:1.

Det vil sige et balanceret forhold mellem omega-3 og omega-6 i kroppen.

Hvilket vores forfædre havde.

Jeg synes det er skræmmende og også lidt trist, at man vurderer, at den kost vi har adgang til og spiser i dag gør, at vi faktisk ikke kan være 100% i balance.

Måske er det en af grundene til, at vi ser så mange sygdomme og problemer med koncentration, stress, allergi og andet i dag?

WHO anbefaler en balance på 1:4 eller under. Det vil sige, at vi maks må få 4 gange så meget omega-6 som omega-3.

Personligt så jeg dog gerne, at vi kom længere ned, hvor vi reelt kan tale om, at være i balance. Jeg oplever nemlig, at der er en tydelig sammenhæng mellem rigtig mange problemer og den indre ubalance som mange har.

Fx har jeg testet flere med tydelige tegn på stress, koncentrationsbesvær og hovedpine, som viste sig, at være helt ude af balance.

Jeg har derfor valgt, at arbejde med dette som en del af behandlingen, der hvor det er relevant og giver mening.

Men kender du din fedtsyrebalance og ved du, om du får nok omega-3 eller måske for meget omega-6?

Rigtig mange går rundt uden at vide det.

Og det er da også langt fra alle der oplever problemer selvom de er i ubalance.

Men hvis du ønsker, at passe på dig selv og dine børn. Eller hvis du oplever problemer som du ikke har kunne finde forklaringen på. Så kunne det være et godt sted at kigge nærmere.

Du kan med en simpel lille blodprøve (et lille stik i fingeren) får svar på hvorvidt du er i balance og om du er i over-/underskud i forhold til de forskellige fedtsyrer som du fx skal bruge for, at hjernen fungerer normalt.

Balancetesten analyseres af VITAS, et uafhængigt laboratorium i Norge, der har lavet over 250.000 tests for firmaet Zinzino.

Af de 75% der ikke tager et omega-3 kosttilskud, ligger fedtsyrebalance gennemsnitligt på 15:1. Det vil sige, at vi gennemsnitligt får 15 gange så meget omega-6 som omega-3 og nogle ligger meget højere. Det er langt fra 1:1 synes jeg.

Men hvad der er endnu mere tankevækkende er, at de 20% der faktisk tager et omega-3 supplement (fiskeolie) i dag, ligger gennemsnittet på 7:1. Det vil sige også et godt stykke fra, at være i balance. Det kan betyde, at de enten ikke får nok omega-3 gennem den fiskeolie eller at det de indtager ikke når ud i kroppen som ønsket og dermed ikke kan måles i blodet.

Af den grund har jeg valgt, at samarbejde med Zinzino, da resultaterne taler for sig selv og de tilbyder disse test både før opstart og efter ca. 4 måneder, hvor cellerne i kroppen har haft mulighed for, at "forny" sig.

Her er lidt fakta om hvorfor det er vigtigt, at du får omega-3 og hvad du kan gøre for, at komme i balance med udgangspunkt i din fedtsyrebalance

Vi får alt for meget omega-6

Vi har brug for omega-6 men ikke ligefrem i de mængder vi får i dag. En af grundene til, at mange har langt mere omega-6 i blodet end omega-3 er blandt andet, at omega-6 findes i mange halvfabrika og færdigretter i dag. Herunder fx også hvad du måske troede var sunde grove økologiske kiks samt planteolier og bløde smørprodukter som mange vælger fremfor rigtig smør.

Jeg tænker derfor, at vi kan arbejde med balancen ved også, at begrænse denne form for produkter. Så som fx ristede løg, pålægssalater, kiks, kager, fastfood, tun i olie, frituremad osv.

(Se evt. iform.dk - For meget omega-6)

60% af hjernen er fedt

Fedt har stor betydning for hjernen og er derfor en af de vigtigste årsager til, at du bør tage omega-3 balancen seriøst. Vi har nemlig brug for fedt, men det er ikke ligegyldigt hvilken form for fedt. Omega-3 hjælper til, at opretholde en normal hjernefunktion blandt andet fordi DHA (omega-3 fedtsyrer) er vigtige for hukommelsen og kommunikationen mellem cellerne.

Omega-3 har derudover også indflydelse på produktionen af serotonin i hjernen, som er vores lykkehormon og ikke mindst en vigtig parametre i forhold til stress.

(Se mere Sundforskning.dk)

Positivt for blodtryk og blodpropper

Hvis du har problemer med for højt blodtryk, så vil du måske også gerne vide, at omega-3 er med til at udvide blodkarene og dermed kan få blodtrykket til at falde. Samtidig har det en positiv indflydelse på blodpropper, da det mindsker risikoen for, at blodet klumper. Hvis du ikke har problemer i dag, så tænker jeg, at det er værd at forebygge (se netdokter.dk).

Mindsker smerter og inflammation i kroppen

Her er en af de primære grunde til, at jeg for alvor dykkede ned i emnet. Meget tyder nemlig på, at omega-3 virker anti-inflammatorisk og som du måske ved, så skyldes mange smerter, at der er blokeringer, ophobning af affaldsstoffer og inflammation i kroppen.

Det er derfor lige i min ånd, at kigge på hvordan omega-3 kan hjælpe kroppen i balance og dermed være med til, at mindske smerterne. Det vil sige, hjælpe kroppen til at bekæmpe inflammation i stedet for at slå den ned med medicin. Så hvis du døjer med uforklarlige smerter eller noget der bliver ved med, at vende tilbage, så synes jeg, at det er værd at kigge nærmere på din fedtsyrebalance og i det hele taget indtage en anti-inflammatorisk kost.

(Se evt. sundhed.dk - her nævnes reducering i hævelse og smerter i led samt betydningen for hjerte- og hjertekarsygdomme)

Selvom du spiser fisk, får du måske ikke nok omega-3 eller måske er der mere omega-6

Normalt er fed fisk som fx laks, makrel og hellefisk en god kilde til omega-3. Men hvis du også troede, at du var godt dækket ind med fisk flere gange om ugen, så kig lige på kvaliteten af den fisk du spiser.

Desværre kommer størstedelen af den laks vi spiser fra opdræt og du har nok gennem tiden hørt meget skidt om foder til opdrættede laks. I dag skulle foderet være mere plantebaseret, men der dannes stadig mindre omega-3 i fisken, end ved vildt laks. Det siges dog, at problemerne med tungmetaller og miljøgifte skulle være reduceret så meget, at der ikke er forskel. Opdrættede laks bliver dog så vaccineret og det er jo et andet spørgsmål, som man kan have sin egen holdning til. Så medmindre du har adgang til store mængder fed fisk der er fritfanget, så får du måske ikke nok omega-3.

Noget andet er, at der ofte er omega-6 i fisk. Tag fx de gode lune fiskefrikadeller og fiskefiletter eller dåsetun i olie, her er der mere omega-6 end omega-3 og så gavner de jo ikke ligefrem balancen.

(Se evt. mere på videnskab.dk eller iform.dk - her er en liste med de forskellige former for fisk og deres indhold af omega-3 og omega-6)

Omega-3 er ikke noget vi selv kan producere

En anden rigtig vigtig detalje i snakken om omega-3 er, at omega-3 i modsætning til mange andre fedtstoffer, ikke er noget du selv kan producere. Det er derfor nødvendigt, at du får det gennem din daglige kost.

Derudover snakker Anette Harbech Olesen om hørfrø og hampefrø men som hun også skriver, omega-3 fedtsyrer er sarte og det er derfor ikke ligegyldigt hvordan du får dem. Desuden kræver disse kilder ret store mængder.

(se evt. mere på madforlivet.dk)

Der stilles spørgsmålstegn ved fiskeolie

Sidst men ikke mindst, så har du måske hørt, at nye studier stiller spørgsmålstegn ved hvorvidt fiskeolie overhovedet har en effekt.

Så hvorfor al denne snak om omega-3?

De samme studier bekræfter, at omega-3 er vigtigt for helbredet men tvivlen opstår fordi studierne ikke kan bekræfte effekten af fiskeolien. Derfor forvirringen.

Dr. Paul Clayton der har studeret dette felt nøje og skrevet bogen "Let your food be your pharmaco-nutrition" forklarer, at det skyldes, at meget fiskeolie ikke optages i blodet. Altså ikke når ud i kroppen og dermed får den ønskede effekt.

Han forklarer ligeledes, at omega-3 fedtsyrer er sarte og derfor har brug for polyphenoler for, at overleve deres vej gennem kroppen. Derfor anbefaler han, at man nøje overvejer hvordan man får sin omega-3.

(Se evt. mere på hans blog eller se beskrivelse af fiskeolie-studierne her)

Udstrækning eller ej - mybodyandmind 1500x

Hvis du er interesseret i, at arbejde med din indre balance, så tag endelig fat i mig - jeg har også mulighed for, at teste din fedtsyrebalance - altså forholdet mellem omega-3 og omega-6.

Ring/sms til 30285953

FAKTA*

Laboratoriet VITAS har gennemført mere end 250.000 BalanceTests som viser følgende:

5% af de testede i Europa har et forhold på 3:1.

75% tager ikke noget omega-3 tilskud og har et gennemsnit på 15:1.

20% tager et almindeligt omega-3 supplement og ligger på gennemsnitligt 7:1.

95% af dem, der tager Zinzino Balance-produkter, har et forhold tæt på 3:1 efter 120 dage.

- Kilde Zinzino.com

Kan man spise sig rask?

Indre balance handler naturligvis også om det du spiser - og ikke spiser

Kan man spise sig rask?

Test din hjerne på 30 sekunder

Vidste du, at dårlig balance er tegn på, at du dræner din hjerne unødvendigt?

Test din hjerne på 30 sekunder

Tegn på din hjerne degenererer

Svinger du med armene når du går? Det er både en test og god træning.

Tegn på din hjerne degenererer

Kunne du tænke dig mine BEDSTE BUD på hvordan du minimerer stress i hverdagen og finder indre ro og balance?

2 Comments

  1. Erik Wramberg Pedersen den oktober 1, 2018 kl. 2:19 pm

    Waoo det er det bedste mest informative og forståelige jeg har set og prøvet
    Sover bedre , top humør ,min allergi er væk efter 22 år af hjertet tak for hjælpen

    • Lene Kamilla Hansen den oktober 1, 2018 kl. 9:18 pm

      Dejligt at høre Erik – det er mig der takker

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.