Spørgsmål / Booking 30285953

Hvorfor er det vigtigt med omega-3?

Vidste du, at omega-3 er en vigtig byggesten i forhold til din hjerne, dit hjerte og dit immunforsvar?

Vi ved mere om ernæring og velvære end nogensinde før, men alligevel kommer flere og flere ud af balance.

Det tyder på, at en af grundene er mangel på omega-3.

Lad os kigge nærmere på forholdet mellem omega-3 og omega-6 og hvad vi selv kan gøre for, at komme i balance

Helt ærligt.

Jeg anede ikke, hvor slemt det så ud.

Men noget tyder på, at vi generelt får alt for lidt omega-3.

Vidste du fx, at det tilsyneladende kun er 5 % af Europas befolkning, der har en fedtsyrebalance på 1:3?*

Vi er faktisk nået så langt "ud", at myndighederne har opgivet, at anbefale hvad der egentlig er det mest optimale, nemlig en fedtsyrebalance på 1:1. Det vil sige et balanceret forhold mellem omega-3 og omega-6 i kroppen.

Jeg synes det er skræmmende og også lidt trist, at man vurderer, at den kost vi har adgang til og spiser i dag gør, at vi faktisk ikke kan være 100% i balance.

WHO anbefaler en balance på 1:4 eller under. Det vil sige, at vi maks må få 4 gange så meget omega-6 som omega-3.

Men kender du din fedtsyrebalance?

VITAS, et uafhængigt laboratorium i Norge har lavet over 250.000 tests for firmaet Zinzino som viser, at de 75% der ikke tager et omega-3 kosttilskud, har en gennemsnitlig fedtsyrebalance på 15:1. Det vil sige, at vi gennemsnitligt får 15 gange så meget omega-6 som omega-3 og nogle ligger endnu højere. Det er langt fra 1:1 synes jeg.

Hvad der er endnu mere tankevækkende er, at de 20% der faktisk tager et omega-3 supplement (typisk fiskeolie), heller ikke nødvendigvis er i balance. Her ligger gennemsnittet nemlig på 7:1. Det kan betyde, at de enten ikke får nok omega-3 eller at det de indtager ikke når ud i kroppen som ønsket og dermed ikke kan måles i blodet.

Da jeg arbejder rigtig meget med den indre balance interesserer det mig hvad vi kan gøre. Der er naturligvis mange faktorer der spiller ind men jeg er slet ikke i tvivl om, at det vi spiser naturligvis også har indflydelse.

Se eventuelt også: "Kan man spise sig rask"

Det har fået mig til, at dykke endnu dybere ned i informationen omkring omega-3 og omega-6 og noget tyder på, at det har indflydelse på vores helbred, hvor god balance der er mellem de to eller om vi får nok omega-3.

Det er egentlig ligemeget hvilken form for ubalance. Hvis vores "system" er ude af balance af den ene eller anden årsag, så oplever jeg, at det stresser kroppen fordi vi bruger energien helt forkert, hvilket kan give spændinger, smerter, svimmelhed, træthed og meget andet.

Når kroppen igen og igen "falder tilbage" eller der er andre tegn på en indre ubalance fx "uforklarlige" symptomer, så er jeg altid nysgerrig på hvorfor. Og her vil jeg bestemt være opmærksom på fedtsyrebalancen - altså forholdet mellem omega-3 og omega-6 - fremadrettet.

Jeg kan ikke sige med sikkerhed, at en indre ubalance er skyld i mange af de problemer vi ser i dag. Her tænker jeg blandt andet på udvikling af mere alvorlige sygdomme som skyldes en form for degenerering i hjernen. Stress, hovedpine, fysiske smerter og ikke mindst uro og koncentrationsbesvær hos både børn og voksne. Men jeg oplever, at når der skabes balance og indre ro, så aftager eller forsvinder mange symptomer og det er for mig at se det vigtigste.

Jeg har samlet lidt fakta og viden om fedtsyrebalancen, som måske giver dig et bedre billede af hvordan du kommer i balance og hvorfor det er vigtigt

Vi får alt for meget omega-6

Vi har brug for omega-6 men måske ikke ligefrem i de mængder vi får i dag. En af grundene til, at mange har langt mere omega-6 i blodet end omega-3 er blandt andet, at omega-6 findes i mange halvfabrika og færdigretter i dag. Herunder fx også hvad du måske troede var sunde grove økologiske kiks samt planteolier og bløde smørprodukter som mange vælger fremfor rigtig smør. Jeg tænker derfor, at vi kan arbejde med balancen ved også, at begrænse denne form for produkter.

(Se evt. iform.dk - For meget omega-6)

60% af hjernen er fedt

Fedt har stor betydning for hjernen og er derfor en af de vigtigste årsager til, at du bør tage omega-3 balancen seriøst. Vi har nemlig brug for fedt, men det er ikke ligegyldigt hvilken form for fedt. Omega-3 hjælper til, at opretholde en normal hjernefunktion blandt andet fordi DHA (omega-3 fedtsyrer) er vigtige for hukommelsen og kommunikationen mellem cellerne.

Omega-3 har derudover også indflydelse på produktionen af serotonin i hjernen, som er vores lykkehormon og ikke mindst en vigtig parametre i forhold til stress.

(Se mere Sundforskning.dk)

Positivt for blodtryk og blodpropper

Hvis du har problemer med for højt blodtryk, så vil du måske også gerne vide, at omega-3 er med til at udvide blodkarene og dermed kan få blodtrykket til at falde. Samtidig har det en positiv indflydelse på blodpropper, da det mindsker risikoen for, at blodet klumper. Hvis du ikke har problemer i dag, så tænker jeg, at det er værd at forebygge (se netdokter.dk).

Mindsker smerter og inflammation i kroppen

Her er en af de primære grunde til, at jeg for alvor dykkede ned i emnet. Meget tyder nemlig på, at omega-3 virker anti-inflammatorisk og som du måske ved, så skyldes mange smerter, at der er blokeringer, ophobning af affaldsstoffer og inflammation i kroppen.

Det er derfor lige i min ånd, at kigge på hvordan omega-3 kan hjælpe kroppen i balance og dermed være med til, at mindske smerterne. Det vil sige, hjælpe kroppen til at bekæmpe inflammation i stedet for at slå den ned med medicin. Så hvis du døjer med uforklarlige smerter eller noget der bliver ved med, at vende tilbage, så synes jeg, at det er værd at kigge nærmere på din fedtsyrebalance og i det hele taget indtage en anti-inflammatorisk kost.

(Se evt. sundhed.dk - her nævnes reducering i hævelse og smerter i led samt betydningen for hjerte- og hjertekarsygdomme)

Selvom du spiser fisk, får du måske ikke nok omega-3 eller måske er der mere omega-6

Normalt er fed fisk som fx laks, makrel og hellefisk en god kilde til omega-3. Men hvis du også troede, at du var godt dækket ind med fisk flere gange om ugen, så kig lige på kvaliteten af den fisk du spiser.

Desværre kommer størstedelen af den laks vi spiser fra opdræt og du har nok gennem tiden hørt meget skidt om foder til opdrættede laks. I dag skulle foderet være mere plantebaseret, men der dannes stadig mindre omega-3 i fisken, end ved vildt laks. Det siges dog, at problemerne med tungmetaller og miljøgifte skulle være reduceret så meget, at der ikke er forskel. Opdrættede laks bliver dog så vaccineret og det er jo et andet spørgsmål, som man kan have sin egen holdning til. Så medmindre du har adgang til store mængder fed fisk der er fritfanget, så får du måske ikke nok omega-3.

Noget andet er, at der ofte er omega-6 i fisk. Tag fx de gode lune fiskefrikadeller og fiskefiletter eller dåsetun i olie, her er der mere omega-6 end omega-3 og så gavner de jo ikke ligefrem balancen.

(Se evt. mere på videnskab.dk eller iform.dk - her er en liste med de forskellige former for fisk og deres indhold af omega-3 og omega-6)

Omega-3 er ikke noget vi selv kan producere

En anden rigtig vigtig detalje i snakken om omega-3 er, at omega-3 i modsætning til mange andre fedtstoffer, ikke er noget du selv kan producere. Det er derfor nødvendigt, at du får det gennem din daglige kost.

Derudover snakker Anette Harbech Olesen om hørfrø og hampefrø men som hun også skriver, omega-3 fedtsyrer er sarte og det er derfor ikke ligegyldigt hvordan du får dem. Desuden kræver disse kilder ret store mængder.

(se evt. mere på madforlivet.dk)

Der stilles spørgsmålstegn ved fiskeolie

Sidst men ikke mindst, så har du måske hørt, at nye studier stiller spørgsmålstegn ved hvorvidt fiskeolie overhovedet har en effekt.

Så hvorfor al denne snak om omega-3?

De samme studier bekræfter, at omega-3 er vigtigt for helbredet men tvivlen opstår fordi studierne ikke kan bekræfte effekten af fiskeolien. Derfor forvirringen.

Dr. Paul Clayton der har studeret dette felt nøje og skrevet bogen "Let your food be your pharmaco-nutrition" forklarer, at det skyldes, at meget fiskeolie ikke optages i blodet. Altså ikke når ud i kroppen og dermed får den ønskede effekt.

Han forklarer ligeledes, at omega-3 fedtsyrer er sarte og derfor har brug for polyphenoler for, at overleve deres vej gennem kroppen. Derfor anbefaler han, at man nøje overvejer hvordan man får sin omega-3.

(Se evt. mere på hans blog eller se beskrivelse af fiskeolie-studierne her)

Udstrækning eller ej - mybodyandmind 1500x

Hvis du er interesseret i, at arbejde med din indre balance, så tag endelig fat i mig - jeg har også mulighed for, at teste din fedtsyrebalance - altså forholdet mellem omega-3 og omega-6.

Ring/sms til 30285953

FAKTA*

Laboratoriet VITAS har gennemført mere end 250.000 BalanceTests som viser følgende:

5% af de testede i Europa har et forhold på 3:1.

75% tager ikke noget omega-3 tilskud og har et gennemsnit på 15:1.

20% tager et almindeligt omega-3 supplement og ligger på gennemsnitligt 7:1.

95% af dem, der tager Zinzino Balance-produkter, har et forhold tæt på 3:1 efter 120 dage.

- Kilde Zinzino.com

Kan man spise sig rask?

Indre balance handler naturligvis også om det du spiser - og ikke spiser

Kan man spise sig rask?

Test din hjerne på 30 sekunder

Vidste du, at dårlig balance er tegn på, at du dræner din hjerne unødvendigt?

Test din hjerne på 30 sekunder

Tegn på din hjerne degenererer

Svinger du med armene når du går? Det er både en test og god træning.

Tegn på din hjerne degenererer

Kunne du tænke dig mine BEDSTE BUD på hvordan du minimerer stress i hverdagen og finder indre ro og balance?

2 Comments

  1. Erik Wramberg Pedersen den oktober 1, 2018 kl. 2:19 pm

    Waoo det er det bedste mest informative og forståelige jeg har set og prøvet
    Sover bedre , top humør ,min allergi er væk efter 22 år af hjertet tak for hjælpen

    • Lene Kamilla Hansen den oktober 1, 2018 kl. 9:18 pm

      Dejligt at høre Erik – det er mig der takker

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.