Hvor godt sover du på en skala fra 0-10 og er du udhvilet når du vågner?

God søvn handler ikke blot, om mængden.

Sådan er det vel egentlig med mange ting.

Hellere lidt men godt.

End rigtig meget... nå ja, du forstår nok pointen.

Men på en skala fra 0-10, hvordan vil du så beskrive din søvn? Eller din babys søvn - hvis du har sådan en og det måske er hans/hendes søvn, der holder dig vågen. For så er det jo nok der, vi skal kigge først.

Ligner du/din baby en fredfyldt lille baby, på vej ind i drømmeland. Afslappet, rolig og dejlig udhvilet når du/han/hun vågner?

Eller minder søvnen mere om en rutchebanetur mellem den skønne dybe søvn og bratte opvågninger. Eller en lang lur, men hvor du alligevel ligner en træt gammel mand/kone, når du vågner? Eller har du en sur og træt baby, der egentlig burde være frisk og glad?

Søvnen afslører rigtig meget.

Og der kan naturligvis være flere årsager til en dårlig søvn. Men for mig er den en god lille alarmklokke, som vi jo kan vælge at lytte til eller overhøre.

For ofte når vi lytter til den og får ro på nervesystemet, så bliver søvnen også bedre. En af de herligste kommentarer jeg har fået var denne:

"Kan du ikke trykke på den der knap igen.

Jeg har sovet så godt efter sidst."

 

Meget ofte oplever forældre også, at børn sover ekstra efter behandlingen. Der sættes for det første gang i et masse, som gør at kroppen arbejder videre. Men det handler også om, at der kommer ro på nervesystemet. Mange babyer og også lidt større børn, der ikke har kunne finde ro, sover bedre, kan bedre sidde stille og koncentrere sig og virker generelt mere glade og rolige, fortæller forældrene.

Jeg har samlet lidt mere info om de søvn-udfordringer jeg oftest møder - håber du kan bruge det.

1. Er det tankemylder der holder dig vågen?

Tanker der kører i ring. To-do-listen. Eller bekymringer.

Vi ved, at vores tanker og følelser spiller en stor rolle og påvirker kroppen fysisk. Derfor er det også vigtigt, at forholde sig kærligt til dem.

Når det er sagt, så oplever jeg også, at kraniet, kæberne og nakken ofte er spændt, ved dem der ligger vågen og spekulerer om natten eller har svært ved, at finde ro. Det er den evige diskussion om hønen og ægget. Men uanset hvad der starter hvad, så kan det være godt, at være opmærksom på, om du fx skærer tænder, bider hårdt sammen, er øm i nakken, halsen eller skulderne eller der er tale om noget fx på jobbet eller derhjemme, som du måske ignorerer (går og bider i dig).

Både tanker, følelser og spændinger kan stresse kroppen og påvirke søvnen og det er ikke alt der er lige nemt, at "fordøje". Men en af de små tips, som jeg synes virker bedst er, at få skrevet det ned, hvis der er noget der fylder (altså ud af hovedet). Anerkende følelserne. Kram dem, elsk dem, de må gerne være der. Og så blive ved med, at trække vejret dybt, indtil kroppen giver slip og falder i søvn.

2. Sover du meget, men føler dig ikke udhvilet eller virker dit barn stadig træt?

Jeg møder en del der tror, at søvnen er god nok fordi man sover meget. Men som bare ikke er udhvilet eller bliver trætte midt på dagen, fordi energien er opbrugt.

Hvis kroppen er anspændt og mængden af stress-hormon er for stort, så sker der det, at nervesystemet faktisk ikke finder helt ro, selvom du sover.

Det vil sige, at du godt kan sove meget, men mens du sover er det som om kroppen stadig arbejder videre og nogle gange i et ret højt tempo. Nogle oplever det helt fysisk ved, at vende og dreje sig mange gange. Der er derfor ikke noget at sige til, at du er træt når du vågner.

Problemet er dog ikke kun, at du er træt. Når kroppen ikke rigtig får ro, og nervesystemet dermed heller ikke kommer ned i parasympaticus, så kan du opleve, at din fordøjelse ikke fungerer helt optimalt. Måske er dit blodtryk højt. Du kan være øm og stiv i leddene osv.

Derfor er det godt at være opmærksom på kvaliteten og ikke kun kvantiteten af din søvn.

3. Har du svært ved at falde i søvn eller har dit barn svært ved at "give slip"?

Den her er rigtig interessant (det er de andre også men..). Når kroppen kører i højeste gear. Typisk hvis vi er lidt stresede eller bare aldrig kan finde "stop-knappen", så ser jeg ofte to ting. Enten den ovenfor. At man nemt kan sove og sove meget, men ikke rigtig får den gode dybe søvn. Eller, at man kan have være svært at falde i søvn eller give slip.

Måske er du en af dem der kan blive ved og ved, for du er jo alligevel ikke træt eller klar til at sove? Måske har du ligefrem fået skubbet hele døgnet.

Eller måske er du blevet "overtræt" ligesom man ofte ser hos børn. Og så bliver det rigtig svært.

Men det der er rigtig interessant er, om nervesystemet simpelthen ikke selv kan finde ud af, at "give slip".

Jeg ser det hos både babyer, børn og voksne. Nervesystemet kører simpelthen i "loop". Hvis det er tilfældet, så er det virkelig vigtigt, at arbejde med roen. At geare ned. Droppe elektroniske impulser og skarpt lys lige inden sengetid.

Hvis det ikke er nok, så overvej, at få hjælp til, at slippe den "spænding" der sidder i nervesystemet. Det er her jeg ser den største effekt. Men gerne kombineret med alt det du selv kan gøre.

Jeg bliver ind imellem spurgt, hvordan det kan være, at babyer har svært ved at falde i søvn. Hvis den lille er skæv, anspændt eller har haft en hård fødsel, så kan der sagtens sidde en "spænding" i nervesystem, lige så vel som i vores. Ved babyer har vi som forældre dog en mulighed for, at skabe ro. Det er ikke altid lige så nemt, når det er vores eget nervesystem, men i princippet er det det samme.

Husk du altid er velkommen til, at kontakte mig for en uforpligtende snak, hvis du er itvivl om jeg måske kan hjælpe dig.

Jeg tilbyder også online kærlig og ærlig sparring, med gennemgang af øvelser m.m., hvis du ikke kan komme til Horsens.

Ring/sms til 30285953

Stressen gav slip i kroppen

Vi kan tale om og ændre dårlige tankemønstre. Og vi kan arbejde med følelserne. Men kroppen husker. Chrita fortæller her sin historie...

Stressen gav slip i kroppen

Hvilken pude er bedst?

Leder du også efter en god pude der støtter din nakke bedst muligt eller måske en ny seng?

Hvilken hovedpude skal jeg vælge, hvis jeg har ondt i nakken?

5 tips til skulder- nakke

Jeg har samlet 5 små blide øvelser i en lille video, som hjælper dig med, at slippe eller minimere dine skulder- og nakkespændinger.

5 tips til skulder- og nakkeproblemer

Du er velkommen i Mail-klubben...

Panilla - mindful ro - Mybodyandmind 1500x

Hvis du vil ha' mere og ønsker, at hjælpe dig selv og dem du holder af, helt naturligt og uden at stresse kroppen yderligere - tværtimod

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.