Spørgsmål / Booking 30285953

7 ansigts-øvelser til kæbespændinger

Bider du tænderne sammen eller gaber du måske over for meget?

Mange har spændinger i ansigtet og kæberne, men der er faktisk meget du selv kan gøre for, at undgå eller minimere dine kæbespændinger samt spændinger i ansigtet

Måske har du spændinger i nakken, slid på tænderne, ondt i kæben eller en kæbe der klikker eller går ud af led?

Hvis du er landet på denne side fordi du har kæbespændinger, så tjek lige de øvelser jeg har samlet her på siden.

Tænker du Mig? Jeg har da ikke kæbespændinger. Så prøv dem lige alligevel.

Jeg møder faktisk mange der ikke aner, at de har spændinger i munden.

Eller hvor godt de kan få det.

De døjer måske med hovedpine, ondt nakken eller smerter andre steder i kroppen.

Når jeg så blidt har løsnet kæberne og kraniet samt de andre spændinger der ofte hænger sammen med. Så hører jeg ofte kommentarer som - hold nu op, nu kan min tunge jo bedre være i munden eller mine kinder slapper meget mere af.

Hvis du har eller overvejer bideskinne - så er de bestemt også til dig!

Jeg har hjulpet mange af med bideskinner.

Jeg har rettet voldsomt skæve bid.

Og ikke mindst babyer med for kort tungebånd og spændinger i munden, der har gjort det svært at spise/sutte ordenligt.

Kæbespændinger og spændinger dybt i kraniet er ofte medvirkende til fx hovedpine, nakkesmerter og rygproblemer samt fordøjelses/maveproblemer ved babyer, da de har svært ved at spise korrekt.

Det er derfor ofte en god ide, at få det undersøgt og som Kranio-Sakral Terapeut kan vi ofte komme ind og arbejde med kroppen og ikke mindst kraniet på en anden måde.

Men her er altså 7 små ansigts-øvelser, som blandt andet er gode, hvis du har tendens til kæbespændinger.

Kæbespændinger eller ej, prøv disse 7 små ansigts-øvelser og få et gladere og smukkere ansigt

1. Stræk dine kinder lange

Du kan strække de spændte tyggemuskler ved, at lade dine håndflader glide fra dine kindben og ned mod brystet. Husk at lade kæben slappe af så din mund åbner sig (og ja - kønt er det ikke, men det virker). Denne øvelse er især god at lave før du skal sove. Du kan også med fordel lave den på børn inden de skal sove.

2. Lav sjove grimasser

Ved at bevæge kæben i forskellige retninger, kan du strække musklerne. Med andre ord prøv at gabe, række tungen ud i forskellige retninger, lav sjove grimasser og smile bredt. Smile-øvelsen har også en positiv indvirkning på dit sind, da hjernen opfatter smilet som glæde og dermed udløser lykkehormoner.

3. Fjern madkrummer med tungen

Når du alligevel skal tjekke om der sidder noget efter du har spist, så kør lige tungen rundt et par ekstra gange og helt ud i kinderne. Det løsner godt op i mund og kæbe og er samtidig med til at øge flowet omkring læberne (hvilket mindsker risikoen for de små rynker omkring læberne).

4. Massér inde i munden

Med en blid finger kan du løsne op på ydersiden af dine kindtænder. Altså inde i munden/kinden. Hold blidt på de ømme punkter. Denne er også god, hvis du har tendens til bihulebetændelse eller problemer med tænderne.

5. Stræk halsen og ræk efter næsen

Tip forsigtigt nakken tilbage og stræk halsen. Du kan mærke strækket helt ned til brystet. Skub så underkæben ud/frem og op som om du ville nå næsen med underlæben. Sørg for at du sidder godt og ret når laver denne øvelse. Du kan blive lidt svimmel, så den er god at lave siddende. Du kan også køre underkæben op mod kinderne (et skævt stræk) - husk begge sider.

6. Tyg maden med hele munden

Hvis du er en af dem der ofte tygger maden i den ene side, så kan det også være en af grundene til dine kæbespændinger, da du tygger skævt. Prøv derfor at udfordre dig selv og tyg maden i begge sider. Det er samtidig en god lille mindfulness øvelse.

7. Læg tungen op i ganen

Sidst men ikke mindst - brug tungen til at holde munden lukket. Mange "tygger" sammen og laver dermed en konstant spænding i kæben. Læg istedet tungen fladt op i gangen og lav et lille sug samtidig med, at du slapper af i kæberne. Dette kræver øvelse og opmærksomhed, hvis din tunge er blevet slap men det hjælper kæberne til at slappe af og er samtidig med til at minimere spænding inde midt i kraniet. Træk vejret gennem næsen.

 

VIGTIGT...

Oplever du, at din kæbe går ud af led eller klikker/knækker, så er det muligvis ikke kun kæberne der er spændte. Det kan være dit kranie er skævt.

Skærer du tænder eller tygger skævt, så kan det også skyldes skævheder i kraniet.

Eller er det svært selv, at løsne det.

Så er det naturligvis en rigtig god ide, at få tjekket dit kranie og din krop efter. Da spændinger, blokeringer og skævheder kan have sat sig lidt "fast".

Hvis du overvejer en bideskinne - så vil jeg også anbefale, at du får løsnet kraniet først. Bideskinnen er en nødløsning ikke en løsning på problemet.

Har du gået med det i længere tid eller har du tidligere haft bøjle, så kan dine spændinger skyldes, at er din kranie er kommet lidt på overarbejde og måske har den været det længe?

Jeg oplever, at kæben ofte slapper af og "retter ind" når vi får løsnet op for de spændinger, blokeringer og skævheder der ligger bag.

Husk, at det stresser dig unødvendigt og forhindrer din krop i at finde ro, hvis noget ikke bevæger sig optimalt. Så prøv om du kan løsne det lidt hver dag. Og giv mig endelig et kald, hvis det ikke er nok.

Flere undgår at skulle have bideskinne eller slipper af med den de har efter et behandlingforløb. Jeg har også personlig erfaring med kæbespændinger og en kæbe der gik helt ud af led efter piskesmæld. Jeg ved derfor, at det er muligt, at ændre på og helt ærligt - flere falder nærmest i søvn når jeg løsner kæberne, simpelthen fordi det er så befriende for kroppen, så frygt ikke at få det løsnet.

Du er altid velkommen til, at ringe/sms' til 30285953, hvis du ønsker en uforpligtende snak om dine spændinger eller ønsker, at jeg kigger på det.

Skærer du tænder eller tygger du skævt?

Det kan ødelægge dine tænder men det er ikke sikkert, at du behøver bøjle, operation eller bideskinne...

Skærer du tænder eller tygger du skævt?

Kæbe-problemer efter piskesmæld

Mange har problemer med kæbespændinger efter piskesmæld og hjernerystelse...

Kæbeproblemer efter piskesmæld

Kører dine tanker også i ring?

Tankemylder er ofte et problem hvis kraniet er spændt...

Kører dine tanker også i ring?

2 Comments

  1. Tina den januar 20, 2019 kl. 1:35 pm

    Jeg har spændinger i venstre kæbe/kindben, kraniet og i nakken. Der er ingen tvivl om at stress og tankemylder har været inde over. Og at spændingerne var værre da stressen var værre.
    Det er som om spændingerne udløses når jeg bruger hjernen eller ansigtet for meget.
    Nu bruger jeg dine 7 øvelser, giver hovedet fred for tanker, og stresser helt af.
    Men idet at der er en skævhed i mine spændinger. Burde jeg så få kigget på kraniet/kæben? Og hvem gør mon det?

    • Lene Kamilla Hansen den januar 20, 2019 kl. 5:22 pm

      Hej Tina og tak for dit spørgsmål. Hvis det ikke forsvinder med øvelserne, så ville jeg få kigget på det og løsnet som minimum mund og kranie. Jeg kunne forestille mig, at der måske også sidder nogle spændinger i nakke og baghoved. Nu ved jeg ikke om du bor i nærheden af Horsens? Hvis ikke så prøv, at kigge på kstforeningen.dk – her kan du finde en behandler i nærheden af dig.

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.