Spørgsmål / Booking 30285953

Tjek om din kropsholdning gør dig stresset

Falder du sammen?

Du har nok hørt om begrebet en "lukket" eller "åben" kropsholdning, men undersøgelser har vist, at du ved at "åbne" din holdning i bare 2 minutter kan minimere mængden af stresshormon i kroppen.

Vidste du, at du ved at ændre din kropsholdning kan minimere mængden af stresshormon i kroppen? Din holdning har stor betydning for hvordan din krop har det

4 Gode grunde til, at arbejde med din holdning

Kommer du ofte til at hænge i ryggen eller nakken?

Når du fx sidder ved computeren.

Når du kigger i din telefon.

Eller når du står og taler med folk.

Hvis ja, så har du måske fat i en af årsagerne til hvorfor din krop er stresset, hvorfor du har svært ved at koncentrere dig eller hvorfor du har hovedpine.

Vidste du fx...

1. At en dårlig holdning stresser din krop og din hjerne.

2. At din hjerne tror du er mindre stresset og mentalt stærkere, hvis du retter dig op fx inden du skal til et vigtigt møde.

3. At overstrakte knæ og svaj i lænden, presser dine binyrer til, at producere mere stresshormon.

4. At en dårlig holdning kan være årsagen til problemer fra dine fødder og hele vejen op i hovedet.

Undersøgelser har vist, at din kropsholdning bestemmer mængden af stresshormon i kroppen

Det interessante er, at du med en bevidsthed om din holdning kan vende den "udvikling".

Undersøgelser har vist, at en ret ryg og “åben” holdning i bare 2 minutter, øger mængden af testosteron i kroppen med 20 %!

Et højere niveau af testosteron er ifølge artiklen med til, at give os følelsen af overskud og selvtillid (hos både mænd og kvinder).

Desuden sænker det kortisol indholdet med 25 %.

Stresshormonet kortisol aktiverer kroppens alarmberedskab.

Du kan med andre ord ændre "stress-niveauet" ved, at arbejde med og være bevidst om din holdning

Vil du læse mere om undersøgelsen er her link til artiklen (på engelsk).

Åben kropsholdning - Mybodyandmind 1056x350

Øvelse - mindre stress på 2 minutter

Denne øvelse kan du fx bruge hvis du skal til en samtale, skal holde en tale eller bare som en kort pause i løbet af dagen.

  1. Stil dig op med en rank/stolt holdning.

  2. Bøj let i knæene og find dit balancepunkt, hvor du står godt på hele foden/fødderne.
  3. Træk vejret helt ned i maven. Udvid eventuelt maven og brystkassen inde fra (med muskelkraft) til du føler du kan trække vejret frit.

  4. Mærk hvordan din krop slapper af, uden at falde sammen. Sæt eventuelt hænderne i siden/taljen, så din brystkasse er "åben" og forestil dig, at du hænger i en fin "tråd" op i himlen (fra toppen af hovedet).

  5. Smil så din hjerne tror du er glad, har overskud og bestemt ikke er stresset.

  6. Stå her her i bare 2 minutter og mærk overskuddet og energien.
Din kropsholdning gør dig stresset x 3 - Mybodyandmind 1500x

Er det svært, at finde en god holdning?

Hvis du har spændinger eller smerter, så kan det være hårdt og svært, at bevare en positiv åben kropsholdning.

Måske har du spændinger i din ryg og nakke og måske kommer det fra spændinger i øjnene, som bliver trætte af at kigge i skærmen.

At falde sammen og hænge foran computeren eller når du står op, gør det kun værre. Men i takt med, at du træner din holdning kan det være nødvendigt, at få løsnet diverse spændinger som får dig til at falde sammen eller på anden vis forhindrer dig i, at bevare den gode kropsholdning.

Så et godt råd er, at få tjekket din holdning og spændinger i brystkassen, ryggen og resten af kroppen, så det bliver så naturligt for dig som muligt, at bevare en stress-fri åben holdning.

Nogle gange starter det med noget psykisk. Andre gange skyldes det en fysisk dårlig stilling ved computeren eller når du står og går.

Det betyder dog ikke så vidt, hvad der startede det.

Jeg tjekker gerne din krop igennem og hjælper dig med, at få en mindre stresset holdning og en mindre stresset krop.

Ring/sms til 30285953, hvis du er itvivl om jeg kan hjælpe dig.

Ønsker du at arbejde med din kropsholdning?

Så kan du, udover behandling og tjek af kroppen, også deltage når jeg afholder spændende workshops med fokus på holdning, vejrtrækning, ro og afslapning m.m.

Piskesmæld og nakkeskader

Har du slået nakken og måske fået piskesmæld, så oplever du måske også at blive træt i ryggen og dermed ændre holdning.

Læs mere om piskesmæld og nakkeskader her

Får du ilt nok til hjernen?

Din holdning og spændinger i brystkassen har faktisk også indflydelse på, om du får ilt nok til hjernen. Se mere her:

Hjernen får ikke ilt nok

Har du mistanke om hjerteproblemer?

Spændinger i brystkassen kan ikke bare påvirke holdningen men også give samme symptomer som hjerteproblemer. 

Mistanke om hjerteproblemer

Kunne du tænke dig mine BEDSTE BUD på hvordan du minimerer stress i hverdagen og finder indre ro og balance?

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.