Leder du også efter en god pude, der støtter din nakke bedst muligt eller måske en ny seng?

At vågne med hovedpine.

Eller vende og dreje sig 100 gange i løbet af natten.

For ikke at tale om de nætter, hvor det bare er umuligt, at finde en god stilling hvor kroppen slapper af.

Måske kender du det?

Mange år efter mit eget piskesmæld var jeg nærmest 110% sikker på, at jeg ville vågne med hovedpine og ondt i ryggen, hvis jeg havde sovet ude og jeg eksperimenterede med mange forskellige puder og madrasser.

Så hvilken pude er egentlig den "bedste" hovedpude?

Det bliver jeg ofte spurgt om.

Men som du sikkert har erfaret, hvis du selv har problemer med nakken, så findes der ikke ét svar eller én pude der hjælper alle.

Desværre.

Jeg vil dog gerne prøve at svare på følgende spørgsmål selvom jeg hverken er pudeekspert eller sengespecialist.

Men der er et par ting, som jeg har erfaret og som jeg meget gerne vil dele med dig. Både som behandler og ikke mindst som en der også selv har prøvet meget af efter mit piskesmæld.

Bemærk - jeg har samlet 3 små tips til dig der spænder i nakken og måske har svært ved at sove på grund af smerterne - se mere nederst på siden her.

Du er også mere en hjertelig velkommen til, at skrive dine egne erfaringer og anbefalinger i en kommentar nedenfor.

Hvor stor eller tyk skal hovedpuden være?

Først og fremmest så oplever jeg, at jo mere anspændt og stiv man er i nakken, jo større pude har man brug for.

Har du lige slået nakken eller fået piskesmæld, så oplever du måske, at du har brug for mere støtte end normalt.

Når du ligger på siden, så skal puden gerne kunne støtte nakke og hoved, så du ikke vrider i ryggen eller skulderen. Men vær opmærksom på, om det måske er for meget når du ligger på ryggen.

Kan man sove uden pude?

Det kan være rigtig svært når nakken er spændt.

Men personligt oplever jeg, at når min krop er afslappet og har det godt, så kan jeg sove fantastisk både på ryggen og på siden helt uden hovedpude.

Det kræver dog en god madras. Hvilket bringer mig til næste spørgsmål.

Men jeg oplever også, at mange starter behandlingen med, at ligge højere med hovedet. Jo mere afslappet og afspændt nakken, kraniet og kroppen bliver, jo mindre pude er der ofte brug for.

Med andre ord er det måske ikke puden det er galt med, hvis du føler det er svært, at finde den helt rigtige.

Er det en fordel, at madrassen er blød eller hård?

Det er min erfaring, at en tilpas blød og helst formgivende topmadras, gør en kæmpe forskel.

Men vi er jo alle forskellige og mange oplever, at en hård madras virker bedst.

Personligt er jeg blevet mega glad for min 10 cm. memory skum topmadras. På den kan jeg som sagt helt undvære min pude, når min krop ellers er afslappet og har det godt.

Faktisk er det blevet en lille "reminder" til mig selv om, at jeg går og spænder op, når jeg har brug for puden.

At finde en madras med den rette hårdhed/blødhed kan være en udfordring men også spille en stor rolle. Det er dog ikke sikkert, at det er nødvendigt at storme ud og købe en ny seng. Hvis den du har ellers er i god stand og rimelig fast, så kan det måske være nok, at købe en ny god topmadras?

Hvordan skal man sove hvis man har fået piskesmæld?

Nu tror jeg ikke, at der findes én "rigtig" måde at sove på.

Hvis din krop har "lyst til" at ligge i underlige stillinger og du ikke får ondt af dem, så er det højest sandsynligt fordi det er dér kroppen slapper mest af.

At det så kan være et udtryk for, at din krop måske har ondt og er anspændt, hvis den slår knuder. Det er en anden sag. Og kan være en god grund til, at få løsnet diverse spændinger, så du bedre slapper af og dermed også får en bedre søvn.

Men hvis du har fået piskesmæld, så er det ekstra vigtigt med støtte til nakken.

Der findes puder med særlig støtte til nakken. Jeg er personligt mest glad for min gamle dun-hovedpude, der blødt støtter og holder formen.

De store formstøbte skum eller tempurlignende puder, synes jeg bliver for voldsomme men jeg ved, at flere er rigtig glade for dem.

Nogle gange er det måske ikke så meget størrelsen på puden der er vigtig, men mere følelsen af, at den varmer og støtter omkring det udsatte område, så nakken kan slappe af.

Til dig der spænder i nakken og måske har svært ved, at sove på grund af smerterne er her 3 små tips...

Hvis du vil have en god nats søvn, så er det en god ide at bruge lidt tid på, at hjælpe kroppen til at slappe af og afspænde nakke og ryg før du skal sove.

Vi har brug for bevægelse, men ofte når vi har ondt eller nervesystemet holder fast, så bliver vi stive og det gør det sjældent bedre.

Små afspændings- og vejrtrækningsøvelser kan derfor være gode - eventuelt i sengen. Indtil du føler, at kroppen slapper af.

Jeg oplever også, at nervesystemet har en tendens til, at "holde på hovedet" eller spænde musklerne, selvom vi egentlig tror, at vi slapper af og ligger blødt og godt.

En god lille øvelse når du ligger i sengen er derfor, at mærke efter og se om du kan slappe 5% mere af.

Det kan være skulderne, nakken, kæberne, bækkenet, benene. Du vil blive overrasket over hvor kroppen spænder op - helt unødvendigt.

Desuden er det mindst lige så vigtigt, at du slapper af og får lænden ned i underlaget fx med lændedrops-øvelsen.

Lænden og nakken "spejler" hinanden, så ofte ender vi med at spænde op begge steder. Derudover hjælper en afslappet lænd også nervesystemet med, at finde ro, så du opnår en bedre søvn.

Hvis du sover bedst på siden, så kan en pude mellem benene også være god til at aflaste ryggen og ikke mindst lænden.

Håber du kunne bruge disse tips og tanker, selvom jeg ikke er senge- eller pude-ekspert.

Har du spørgsmål til dine spændinger er du altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak, om jeg måske kan hjælpe dig. Ring/sms til 30285953.

5 tips til skulder- og nakke

Jeg har samlet 5 små blide øvelser i en lille video, som hjælper dig med, at slippe eller minimere dine skulder- og nakkespændinger. Som bonus hjælper de også til, at mindske mormorarme og svedlugt.

5 tips til skulder- og nakke-spændinger

Kan en baby have hovedpine?

Baghovedet eller kraniet behøver ikke være synligt skævt - en baby kan godt have ondt i hovedet alligevel.

Kan en baby have hovedpine?

Kæbe-problemer?

Mange har problemer med kæbespændinger efter piskesmæld og hjernerystelse fordi nakke og kranie ofte er spændt og måske sidder noget og trækker kæben skævt.

Kæbeproblemer efter piskesmæld

Kunne du tænke dig, at få mere energi og ægte overskud, så deler jeg gerne mine bedste bud på hvordan du med små tiltag kan minimere spændinger og stress og finde indre ro og balance

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.