Vil du minimere stress og smerter i ryg og nakke – tjek din kropsholdning

Vidste du at stress kan skyldes, at du falder sammen i ryggen og nakken, svajer meget i lænden eller har overstrakte knæ?

Undersøgelser har vist.

At din kropsholdning.

Bestemmer mængden af stresshormon i kroppen.

At en ret ryg og "åben" holdning i bare 2 minutter, øger mængden af testosteron i kroppen med 20% og giver følelsen af overskud og selvtillid.

Desuden sænker det indholdet af stresshormonet kortisol med 25% og minimerer dermed kroppens "alarmberedskab".

Med andre ord hvis du har tendens til at falde sammen i ryggen og nakken når du fx sidder ved din pc, kan du altså minimere mængden af stress i kroppen ved at ændre din holdning i bare 2 minutter.

Se øvelser og tips til hvordan du kan arbejde aktivt med din holdning længere nede på siden her.

Du kan også læse mere om undersøgelsen her (på engelsk).

Når det er sagt.

Så er der ofte en god grund til at vi falder sammen, sidder og hænger på stolen eller spænder op i nakken.

Lad mig dele et par tanker med dig og hvorfor jeg tror på, at det blandt andet er vigtigt at kigge på følelserne, hvis du har tendens til at falde sammen i ryggen og nakken.

Så hvad kan du gøre hvis du vil ha' en bedre holdning og minimere stress og smerter i ryg og nakke uden at skulle tvinge eller lave overgreb på kroppen?

Jeg tror som sagt at det er vigtigt at kigge på helheden.

På samme måde som at vi kan fortælle kroppen og vores nervesystem at vi har det godt ved at rette os op og dermed minimere mængden af stresshormon. Så fortæller kroppen også os noget, når den falder sammen.

1. Jeg vil starte med at mærke efter hvad kroppen prøver at fortælle og se om jeg kan finde årsagerne til at jeg falder sammen.

Har du fx spændinger i maven, der gør det svært rette dig op? Overstrækker du dine knæ når du står? Har du en begyndende "tantepukkel" af spændinger i nakken? Falder dit hoved og din kæbe frem og ned? Er der noget med synet eller øjnene? Har du en følelse af at du ikke kan bære dig selv? At du ikke er i stand til at beskytte dit hjerte? Eller gemmer der sig en følelse af skyld og skam?

Årsagerne kan være mange. Derfor vil jeg altid kigge på helheden og få kroppen til at hjælpe os med at finde ind til årsagerne.

2. Jeg vil hjælpe kroppen og nervesystemet til at heale gamle traumer og finde ind til balancen, så det bliver lettere at stå i sig selv.

I min optik er der ofte flere ting i spil når kroppen slår knuder eller ikke kan bære sig selv.

Har du spændinger, skævheder og blokeringer, der gør det svært at rette sig op eller gør det "nemmere" for kroppen at falde sammen, så er det vigtigt at hjælpe kroppen til at slippe disse.

Er der følelser, tanker eller overbevisninger om at du fx ikke er god nok. Eller har du en træt og udmattet krop der bare ikke orker at knokle og kæmpe mere, så er det ofte en rigtig god ide at få ro på nervesystemet og afbalanceret nyrerne.

3. Sidst men ikke mindst vil jeg øge bevidstheden i de små ting i hverdagen som styrker holdningen, så kroppen bærer sig selv.

Træning af mave, ryg og nakke samt blide afspændingsøvelser kan være rigtig godt. Når jeg arbejder med holdningen har jeg dog fokus på hele kroppen og ikke mindst hvordan vi bærer os selv. Om vi står i vores center. Om der er balance, også mellem højre og venstre side. Om benene er lige lange, overstrakte osv.

Når du først mærker forskellen og står afslappet i dit center igen og igen, så vil du også nemmere kunne mærke når du er "ude af dit center". Når kroppen prøver at fortælle dig noget. Når det måske er tid til lige at stoppe op og mærke efter.

Ønsker du hjælp til at finde årsagerne eller hjælpe kroppen og nervesystemet til at heale gamle traumer og styrke din holdning, så tjekker jeg gerne din krop igennem og hjælper dig til at finde "balancen" igen.

Du er velkommen til at ringe/sms' til 30285953.

Åben kropsholdning - Mybodyandmind 1056x350

Øvelse - sådan minimerer du stress i kroppen på bare 2 minutter og træner din ryg og din holdning

Her er en lille øvelse til dig der vil have en pænere holdning og minimere både smerter i ryg og nakke samt stress i kroppen.

Øvelsen er fx også god at bruge hvis du skal ind til et møde eller en samtale, holde en tale, står og venter eller bare trænger til et løft i energien midt på dagen. Du ved istedet for en "facebook-pause"...

  1. Stå oprejst med ret ryg og gør nakken lang.

  2. Bøj let i knæene og mærk efter om du står på hele foden og begge fødder.

  3. Find dit balancepunkt eller midtpunkt, der hvor kroppen bærer sig selv. (Tip evt. lidt frem og tilbage og mærk hvad der sker i fødder, ryg, mave og nakke indtil du finder midtpunktet).

  4. Åben brystet og armene mens du trækker vejret først helt ned i maven og så op i brystet (hold det et øjeblik før du puster ud)*.

  5. Smil gerne til dig selv. Det hjælper.

  6. Stå derefter et øjeblik og vip i knæene (som en "hoptimist" eller fjeder der giver efter op gennem kroppen).

  7. Slap af i baller, mave og ryg og forestil dig at du hænger i en fin engletråd, så du ikke falder sammen mens du vipper op og ned.

  8. Gentag øvelsen nogle gange til du mærker kroppen slapper af - måske du også kan mærke at du får fornyet ilt til hjernen.

* Har du svært ved at få luften helt ned i maven, kan det skyldes spændinger i brystkassen og mellemgulvet. Prøv at trække vejret ind og "udvide" brystkassen inde fra 2-3 gange med din indre muskelkraft. Nogle gange er det nok til at det slipper. Hvis ikke kan det være en god ide at få det løsnet op, så det igen kan flyde frit.

Ved du om dine ben er lige lange?

Ondt i ryggen, smerter i det ene knæ eller hoftesmerter kan skyldes, at dit bækken trækker skævt og du har uens benlængde

Hoftesmerter, ondt i knæet, skæv ryg - ved du om dine ben er lige lange?

Får du ilt nok til hjernen?

Din holdning og spændinger i brystkassen har faktisk også indflydelse på, om du får ilt nok til hjernen. Se mere her:

Hjernen får ikke ilt nok

Ondt i kæben?

Hvad gør du, hvis du har ondt i kæben, skærer tænder, ikke kan bide sammen, har en kæbe der knækker, går ud af led eller oplever slid på tænderne?

Ondt i kæben - 7 små ansigtsøvelser til kæbespændinger

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.