Skip to content

Når hjernen ikke får ilt nok

Hjernen har brug for ilt og næring både for at udvikle sig og for at fungere, men også for fx at komme sig efter et slag eller en hjernerystelse - men får din hjerne nok ilt?

Stress, hovedpine, træthed og koncentrationsbesvær kan skyldes, at du ikke får ilt og næring nok til hjernen

En af de primære årsager.

Altså årsagen til, at vi ikke får ilt og næring nok til hjernen.

Er vejrtrækningen.

Ofte ender vi med, at trække vejret alt for overfladisk.

Måske er du én af dem?

Her er en lille vejrtræknings-test

Når du trækker vejret helt normalt, bevæger din brystkasse sig så? Eller er det maven der udvider sig?

1. Det er brystkassen der bevæger sig

Hvis det kun er den øverste del af brystkassen der bevæger sig eller hvis der næsten ikke er nogen bevægelse eller forskel er på ind- og udånding, så trækker du vejret helt eller delvist “overfladisk”, som man kalder det.

Hvis det er tilfældet, så kan du vinde rigtig meget blot ved at ændre din vejrtrækning.

Jeg oplever, at mange har fået en overfladisk vejrtrækning og en stiv brystkasse, hvor det fx "hakker" lidt når man forsøger, at trække vejret dybt.

Eller hvor det kan være svært, at komme ned i maven.

Hvis du oplever det samme, så er der god grund til, at kigge på spændingerne i din brystkasse og dit mellemgulv mellem brystkassen og maven.

Hvorfor det er vigtigt, har jeg listet op her nedenfor videoen.

2. Maven bliver blød og udvider sig

Hvis du kan trække helt vejret ned i maven, så den bliver blød og udvider sig og uden, at du oplever der er modstand. Så har du en fin dyb vejrtrækning.

Mange gange handler det mere om, at vi husker de dybe vejrtrækninger.

3. Maven og dernæst brystkassen udvider sig

Hvis du udover at "fylde" maven, dernæst også kan fylde brystkassen uden besvær, så har du en god vejrtrækning.

FAKTA: Hjernen er det organ, hvor der sker den største blodtilførsel og her er flere gode grunde til, at trække vejret dybt

Hjernen har brug for så meget energi, at den ville dø efter bare et par minutters iltmangel.

Men en nedsat ilttilførsel kan også mærkes og i værste tilfælde skade hjernens funktion.

Hvis du fx stresser eller bliver bange, så har du sikkert lagt mærke til, at dit åndedræt bliver kortere og hjertet pumper hurtigere. Der skal ikke tænkes så meget men blot handles og det skal gå stærkt.

Men hvis du er stresset i en længere periode eller hvis du går og spænder op i din nakke og skuldre eller din ryg, så kan det på samme måde skabe en hurtig eller overfladisk vejrtrækning.

Det kan også starte i en meget tidlig alder og blive rigtig slemt i teenage årene, hvor man vokser, får bryster og måske har lidt svært ved, at finde sin plads her i livet. Holdningen og måske forfængeligheden i forhold at lade maven blive blød, kan dermed forhindre den gode dybe vejrtrækning.

Men vejrtrækningen er vigtig - ikke mindst fordi:

  • Iltning af blodet og dermed næring til cellerne i hele kroppen sker gennem lungerne/indåndingen
  • 70 % af kroppens affaldsstoffer udskilles gennem udåndingen
  • En dyb vejrtrækning er med til, at massere dine organer
  • Får du ikke ilt nok bliver du træt, stresset og uoplagt
  • Ved en overfladisk vejrtrækning iltes kun halvt så meget blod som ved en dyb
  • Barnets hjerne bruger ca. 50 % af kroppens energi/ilt blandt andet til at udvikle sig og lære sprog, motorik m.m.

Det er så at sige ikke ligegyldigt om du trækker vejret “oppe i brystkassen” eller “nede i maven”.

Eller for barnets vedkommende, om der er en god iltforsyning til hjernen eller blokeringer i brystkassen, nakken eller kraniet.

Ved et åndedræt der primært foregår oppe i brystkassen, cirkulerer omkring en halv liter blod igennem lungerne i minuttet. Det vil sige, at en halv liter blod bliver iltet, som efterfølgende skal rundt med ilt til hele kroppen herunder hjernen.

Hvis du trækker vejret “helt ned i maven”, så iltes blodet dobbelt så meget og du får dermed ekstra ilt til hjernen

Dit åndedræt bliver samtidig roligere og der udskilles affaldsstoffer gennem din udånding.

Et godt og dybt åndedræt, hvor du trækker vejret helt ned i maven, er med andre ord ikke bare livsnødvendigt, men også med til at holde dig ung, sund og rask.

Har du fået hjernerystelse, en hjerneskade eller inflammation i kroppen, så er det altafgørende, at du får ilt til hjernen og de områder der er påvirket

Det er derfor vigtigt, at du trækker vejret dybt og kommer ud at gå, så du får iltet blodet.

Derudover kan det være en rigtig god ide med Trykkammer behandlinger.

Med Trykkammer behandling er det muligt, at sende ekstra ilt til hjernen og ud til hver en celle i kroppen.

Det skyldes, at det blide tryk og den koncentrerede ilt i kammeret ilter den tynde del af blodet, også kaldet plasma'en. Det vil sige, at der kommer ekstra meget ilt i blodet. Også mere end vi er istand til, at skabe med vores vejrtrækning.

Samtidig presses ilten blidt ud til hver en celle i hele kroppen og ikke mindst de beskadigede områder i hjernen.

Hvis du fx har fået en hjerneskade, vil den øgede mængde ilt kunne hjælpe din krop til at heale hurtigere. Ja faktisk har man gennem undersøgelser kunne se, at der efter et længere behandlingsforløb dannes nye blodkar i hjernen.

Hvis du føler, at din vejrtrækning er blokeret eller besværet eller du døjer med hovedpine og er itvivl om det kan skyldes din manglende vejrtrækning, så tag gerne fat i mig.

Ring/sms 30285953

Hvis du har en hjerneskade eller hjernerystelse, så tag også meget gerne fat i mig. En kombination af Kranio-Sakral Terapi og Trykkammer behandling er super effektiv, ikke mindst ved hjernerystelse.

TIP: Her er 2 vejrtræknings-øvelser i bevidst, at trække vejret dybt

Brug 10 min før du skal sove. Læg hænderne på maven lige under brystkassen og luk øjnene. Koncentrer dig kun om vejrtrækningen, der skal helt ned og fylde maven med luft. Lad maven blive stor og blød.

Træk vejret ind mens du uden lyd langsomt tæller til 4, hold vejret mens du igen tæller til 4 (i samme tempo), pust ud mens du tæller til 4, og hold vejret “ude” mens du tæller til 4 før du gentager samme rytme. Fortsæt således indtil du falder i søvn eller finder en dyb ro i kroppen.

Gå fx en lang tur ved vandet. Ved at gå holder du kroppen beskæftiget, men det er ikke en konkurrence om hvor langt du kan nå. Undgå at stresse kroppen, men gå i det tempo der passer dig. Stop ind imellem op og træk vejret dybt ned i maven. Hold vejret lidt og mærk hvordan du kommer dybere og dybere ned i kroppen for hver gang. Mellem 45 og 75 % af kroppen er væske. Vandet har derfor en stærk indflydelse på os, hvis vi lukker havets lyde, vibrationer og dufte ind.

Kunne du tænke dig, at få mine BEDSTE BUD på hvordan du minimerer spændinger og stress og hvad jeg gør for, at finde indre ro og balance?

Hovedpine og migræne

Hovedpine og migræne kan sammen med diverse spændinger også skyldes, at du får for lidt ilt til hjernen.

Har du hovedpine eller migræne?

Din holdning kan gøre dig stresset

Undersøgelser har vist, at en ret ryg og “åben” holdning i bare 2 minutter, øger mængden af testosteron i kroppen med 20 % og sænker kortisol indholdet med 25 %.

Se mere her - din kropsholdning gør dig stresset

Tegn på din hjerne degenererer

Svinger du med armene når du går? Uanset om det er dit barn, der behøver træning. Din partner der er ved at blive stiv. Eller dine forældre. Så...

Tegn på din hjerne degenererer

6 Comments

  1. Clarence den maj 13, 2017 kl. 7:37 am

    Wow! This article is great! Ilearn something
    new everyday! Thnk you! If you dont mind, Id like to reference this post on my
    site. I will link back to this post. Thanks again!

    • Lene Kamilla Hansen den maj 15, 2017 kl. 11:50 am

      Thank you Clarence – ofcourse you are welcome to link anytime you like! Best regards, Lene Kamilla

  2. Preben Larsen den januar 23, 2018 kl. 1:28 pm

    Jeg har problemer med den dybe vejrtrækning ( helt ned i maven ) Har været stresset og anspændt efter en begivenhed i familien. Det medfører, at jeg ligesom mister verden omkring mig. Bliver utilpas og mangler fornemmelse for tid og sted. Jeg har ofte hovedpine og svimmelhed / balance problemer. Jeg blev rigtig glad, ved at læse om din vejrtrækning problemer. Det. Kunne måske være en del af min problematisk. Med venlig hilsen Preben. 28441235.

    • Lene Kamilla Hansen den januar 23, 2018 kl. 8:32 pm

      Hej Preben,
      Vejrtrækningen har meget større betydning end man skulle tro og ofte oplever jeg, at brystkassen bliver lidt “stiv” hvis man er stresset. Det kan derfor også blive sværere at trække vejret dybt når kroppen er presset. Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du er interesseret i en gennemgang af kroppen og en snak om hvad du selv kan gøre.
      De varmeste hilsner
      Lene Kamilla,

  3. Asta Faldt den januar 19, 2019 kl. 12:45 am

    Jeg har i de sidste 14 dage fået enmærkelig fornemmelse af besvær med frisk luft der hæmmer min vejrtrækningen.det startede sådan i det små,men i nat er det blevet hele tiden også når jeg sidder op, det har jeg ikke mærket før.Der er lige som en tyngende luft i min lejlighed,sådan føler jeg det,og det er helt nyt for mig.hvad kan der være galt.Jeg går.lange ture og har ikke besvær med det overhovedet.Jeg er ellers rask føler jeg selv.

    • Lene Kamilla Hansen den januar 20, 2019 kl. 5:27 pm

      Hej Asta, det er svært at svare på her men jeg synes, at du uanset hvad lige skal snakke med din læge. Hvis du føler, at du fint kan trække vejret udenfor men ikke i lejligheden, så kunne der måske være noget galt indenfor. Kunne der være tale om svamp, fugt eller støv, som du reagerer på?

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top