Hovedpine, træthed, stress og koncentrationsbesvær – hjernen har brug for ilt

Hvorfor er jeg træt, tung i hovedet og uoplagt sidst på dagen?

Måske har du tænkt den tanke?

Stillet dig selv det spørgsmål.

Når koncentrationen svigter og du er træt, tung i hovedet og uoplagt.

Måske ovenikøbet stresset over ikke at kunne følge med eller kunne overskue tingene.

Der kan naturligvis være flere årsager og måske har du blot brug for en pause, lidt frisk luft eller noget at spise. Men måske er der også en helt naturlig årsag når vi føler, at øverste etage er ved at "stå af" og det hele "strammer til".

Jeg ser i hvert fald tankevækkende sammenhænge og hvis du oplever, at du lidt for ofte mangler energi eller nærmest er "kronisk træt". For ikke at tale om behovet for kaffe eller sukker for at holde sig vågen eller kunne koncentrere sig. Eller har hovedpine eller migræne der kommer snigende med alt for jævne mellemrum. Så er det måske et udtryk for, at du ikke får ilt nok til hjernen.

Hjernen har brug for ilt og næring for at fungere optimalt og udvikle sig. Og endnu vigtigere er det, hvis vi er kommet til skade og har slået hovedet, da kroppen og ikke mindst hjernen skal bruge ilt for at heale.

Spændinger og blokeringer kan også gøre, at flowet (og dermed også ilt) til og fra hjernen ikke er helt optimalt.

Hvis du fx sidder og hænger ved computeren, er blevet stiv i nakken eller brystkassen eller har skader efter en hjernerystelse eller et piskesmæld, så kan der sidde dybe spændinger i blandt andet nakke, hals og kranie der gør, at du får mindre ilt til hjernen.

Med andre ord - hovedpine, træthed, stress og koncentrationsbesvær kan, som jeg ser det, skyldes at forbindelsen til hjernen er lidt "blokeret" eller der dermed kommer mindre frisk ilt til hjernen

Så hvordan får jeg mere ilt til hjernen, så jeg ikke bliver træt og uoplagt sidst på dagen?

Jeg plejer at sige, at når jeg gaber så er det hjernen der mangler ilt. Jeg tror på, at det er hjernens måde at trække lidt ekstra ilt til sig eller gøre opmærksom på, at vi har brug for mere ilt.

Af samme grund spiller vores vejrtrækning naturligvis en vigtig rolle.

Vidste du, at...

  • Iltning af blodet og dermed næring til cellerne i hele kroppen sker gennem lungerne/indåndingen?
  • At 70 % af kroppens affaldsstoffer udskilles gennem udåndingen?
  • Ved et åndedræt der primært foregår oppe i brystkassen, cirkulerer omkring en halv liter blod igennem lungerne i minuttet.
  • Hvis du trækker vejret “helt ned i maven” iltes blodet dobbelt så meget og du får dermed ekstra ilt til hjernen.

Det er med andre ord ikke ligegyldigt hvordan du trækker vejret.

Hvis du føler, at din vejrtrækning er "besværet" eller det "hakker" når du forsøger, at komme helt ned i maven, så har du højest sandsynligt spændinger i brystkassen og mellemgulvet. Jeg oplever næsten hver gang jeg har afspændt kroppen, at vejrtrækningen flyder lettere og flere oplever med det samme, at der kommer ekstra ilt til hjernen.

Bonus tip... Vidste du?

  • At barnets hjerne bruger ca. 50 % af kroppens energi/ilt blandt andet til at udvikle sig og lære sprog, motorik m.m.?
  • At en dyb vejrtrækning også er med til, at massere organerne og påvirke fordøjelsen positivt?
  • At en rolig og dyb vejrtrækning virker beroligende i modsætning til manglende ilt der virker "trættende" og kan gøre en stresset og uoplagt?

Stress påvirker også vejrtrækningen

Hvis du bliver bange, så har du sikkert lagt mærke til, at dit åndedræt bliver kortere og hjertet pumper hurtigere. Der skal ikke tænkes så meget men blot handles og det skal gå stærkt.

Hvis du har været stresset over en længere periode eller af andre årsager går og spænder op og trækker vejret oppe i brystkassen, så oplever du måske at det kan blive helt svært, at trække vejret dybt igen?

Som jeg har nævnt lidt længere oppe, så oplever jeg, at den blide behandling med Kranio-Sakral Terapi kan hjælpe kroppen og nervesystemet med at finde ro og gøre det muligt igen, at trække vejret dybt og roligt.

Har du fået en sportsskade, slået hovedet, fået en hjerneskade eller et piskesmæld, så er behovet for ilt til hjernen eller det skadede område endnu vigtigere.

Måske har du hørt om Hyperbaric Oxygen eller Trykkammer behandling?

I udlandet er det kæmpe stort og benyttes ikke mindst af professionelle sportsfolk, da kroppen healer hurtigere efter et hård løb, en fodboldkamp eller en sportsskade.

Jeg tilbyder udover Kranio-Sakral Terapien også denne fantastiske behandling. Du kan se mere om Trykkammer behandling her.

Behandlingen kan også være super god hvis du døjer med kroniske smerter, hovedpine og træthed. Det er som om det hjælper kroppen ud af den "onde spiral".

Har du spørgsmål og ønsker du at vide om jeg kan hjælpe dig, så er du altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak.

Ring/sms 30285953

Test din vejrtrækning 

Når du trækker vejret helt normalt, er det så kun din brystkasse der bevæger sig? Eller er det primært maven der udvider sig?

1. Det er brystkassen der bevæger sig

Hvis det kun er den øverste del af brystkassen der bevæger sig eller hvis der næsten ikke er nogen bevægelse eller forskel er på ind- og udånding, så trækker du vejret helt eller delvist “overfladisk”, som man kalder det.

Hvis det er tilfældet, så kan du vinde rigtig meget "energi" ved at forbedre/ændre din vejrtrækning.

Jeg oplever, at mange har fået en overfladisk vejrtrækning og en stiv brystkasse, hvor det fx "hakker" lidt når man forsøger, at trække vejret dybt. Eller hvor det kan være svært, at komme ned i maven.

Hvis du oplever det samme, så er der god grund til, at kigge på spændingerne i din brystkasse og dit mellemgulv mellem brystkassen og maven.

2. Maven bliver blød og udvider sig

Hvis du kan trække helt vejret ned i maven og lænden, så maven bliver blød og udvider sig uden at du oplever der er modstand. Så har du en fin dyb vejrtrækning.

3. Maven og dernæst brystkassen udvider sig

Hvis du udover at "fylde" maven, dernæst også kan fylde brystkassen uden besvær, så har du en god vejrtrækning.

Mange gange handler det mere om, at vi husker de dybe vejrtrækninger og lige bevæger os lidt, så vi får iltet blodet.

TIP: Her er 2 vejrtræknings-øvelser i bevidst, at trække vejret dybt

Brug 10 min før du skal sove. Læg hænderne på maven lige under brystkassen og luk øjnene. Koncentrer dig kun om vejrtrækningen, der skal helt ned og fylde maven med luft. Lad maven blive stor og blød.

Træk vejret ind mens du uden lyd langsomt tæller til 4, hold vejret mens du igen tæller til 4 (i samme tempo), pust ud mens du tæller til 4, og hold vejret “ude” mens du tæller til 4 før du gentager samme rytme. Fortsæt således indtil du falder i søvn eller finder en dyb ro i kroppen.

Gå fx en lang tur ved vandet. Ved at gå holder du kroppen beskæftiget, men det er ikke en konkurrence om hvor langt du kan nå. Undgå at stresse kroppen, men gå i det tempo der passer dig. Stop ind imellem op og træk vejret dybt ned i maven. Hold vejret lidt og mærk hvordan du kommer dybere og dybere ned i kroppen for hver gang. Mellem 45 og 75 % af kroppen er væske. Vandet har derfor en stærk indflydelse på os, hvis vi lukker havets lyde, vibrationer og dufte ind.

Hovedpine og migræne

Hovedpine og migræne kan sammen med diverse spændinger også skyldes, at du får for lidt ilt til hjernen.

Har du hovedpine eller migræne?

Din holdning kan gøre dig stresset

Undersøgelser har vist, at en ret ryg og “åben” holdning i bare 2 minutter, øger mængden af testosteron i kroppen med 20 % og sænker kortisol indholdet med 25 %.

Se mere her - din kropsholdning gør dig stresset

Tegn på din hjerne degenererer

Svinger du med armene når du går? Uanset om det er dit barn, der behøver træning. Din partner der er ved at blive stiv. Eller dine forældre. Så...

Tegn på din hjerne degenererer

10 Comments

  1. Clarence den maj 13, 2017 kl. 7:37 am

    Wow! This article is great! Ilearn something
    new everyday! Thnk you! If you dont mind, Id like to reference this post on my
    site. I will link back to this post. Thanks again!

    • Lene Kamilla Hansen den maj 15, 2017 kl. 11:50 am

      Thank you Clarence – ofcourse you are welcome to link anytime you like! Best regards, Lene Kamilla

  2. Preben Larsen den januar 23, 2018 kl. 1:28 pm

    Jeg har problemer med den dybe vejrtrækning ( helt ned i maven ) Har været stresset og anspændt efter en begivenhed i familien. Det medfører, at jeg ligesom mister verden omkring mig. Bliver utilpas og mangler fornemmelse for tid og sted. Jeg har ofte hovedpine og svimmelhed / balance problemer. Jeg blev rigtig glad, ved at læse om din vejrtrækning problemer. Det. Kunne måske være en del af min problematisk. Med venlig hilsen Preben. 28441235.

    • Lene Kamilla Hansen den januar 23, 2018 kl. 8:32 pm

      Hej Preben,
      Vejrtrækningen har meget større betydning end man skulle tro og ofte oplever jeg, at brystkassen bliver lidt “stiv” hvis man er stresset. Det kan derfor også blive sværere at trække vejret dybt når kroppen er presset. Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du er interesseret i en gennemgang af kroppen og en snak om hvad du selv kan gøre.
      De varmeste hilsner
      Lene Kamilla,

  3. Asta Faldt den januar 19, 2019 kl. 12:45 am

    Jeg har i de sidste 14 dage fået enmærkelig fornemmelse af besvær med frisk luft der hæmmer min vejrtrækningen.det startede sådan i det små,men i nat er det blevet hele tiden også når jeg sidder op, det har jeg ikke mærket før.Der er lige som en tyngende luft i min lejlighed,sådan føler jeg det,og det er helt nyt for mig.hvad kan der være galt.Jeg går.lange ture og har ikke besvær med det overhovedet.Jeg er ellers rask føler jeg selv.

    • Lene Kamilla Hansen den januar 20, 2019 kl. 5:27 pm

      Hej Asta, det er svært at svare på her men jeg synes, at du uanset hvad lige skal snakke med din læge. Hvis du føler, at du fint kan trække vejret udenfor men ikke i lejligheden, så kunne der måske være noget galt indenfor. Kunne der være tale om svamp, fugt eller støv, som du reagerer på?

  4. nasrin den februar 1, 2020 kl. 10:59 am

    Hej Jeg er 50 år.Jeg har problemer med vejrtrækning og hurtigt bankende hjerte . Om natten, når jeg sover, falder jeg i søvn flere gange , og jeg har sammen problem. Uden for mit hus har jeg ikke noget proble .I går var min datter hjemme hos mig, og hun sagde, at hun havde det samme problem i mit hus.Hun siger, at hun ikke har problemer i eget hus eller andre steder.Med venlig hilsen Sherin

    • Panilla (Lene Kamilla) den februar 12, 2020 kl. 8:45 am

      Hej Sherin, hvis det kun er i hjemmet du/I oplever problemet, så skal du nok overveje at tænke i andre baner. Jeg tror på, at der er mere mellem himmel og jord og har selv oplevet at blive påvirket, men det er desværre ikke noget jeg kan hjælpe med. Dbh Panilla

  5. Lene den marts 7, 2020 kl. 7:50 pm

    Jeg har lige sagt mit job op efter mange år, hvor kroppen igennem 1år har forsøgt at råbe mig op med hoste og åndenød pga psykisk stress.
    Jeg ændrede nogle ting i hverdagen bla stå op ved pc f8rsøgtw at blive bevidst om dybere vejrtrækning.
    Jeg fik en vink med en vognstang og røg ba bu på sygehuset og efter opsigelse for 3uger sigende er jeg nu stille påbegyndt dybere vejrtrækning og blir svimmel og har åndenød så jeg kun kan gå små ture. Jeg får kropsterapi for at rette op på krop og psyke.
    Har du gode råd til mig ift vejrtrækning og specielt åndenød? Jeg håber virkelig det er stress som er årsag og jeg kan vandre igen på sigt.

    • Panilla (Lene Kamilla) den marts 9, 2020 kl. 8:51 am

      Hej og tak for dit spørgsmål

      Jeg oplever, at brystkassen og mellemgulvet ofte kan være blevet helt “stift” og det dermed fysisk kan være svært, at trække vejret dybt før det er blevet løsnet. Det kan føles lidt som modstand eller hakken i vejrtrækningen, når man forsøger at tage dybe vejrtrækninger. Så tænker det vil være en god ide, at få din terapeut til at hjælpe dig med at åbne op og løsne spændingerne. Se evt. også mit indlæg omkring skulder-nakke spændinger. De øvelser kunne måske også være gode at supplere med. Du har linket her: https://mybodyandmind.dk/2018/04/5-tips-til-nakke-og-skulderspaendinger/

      At du bliver svimmel i forbindelse med de dybe vejrtrækninger skyldes måske, at du nu får mere ilt til hjernen. Det er kun et godt tegn men kan virke overvældende og det kan derfor være en ide, at starte med de dybe vejrtrækninger mens du ligger ned.

      Sidst men ikke mindst vil jeg anbefale, at du finder noget der kan hjælpe dig med at slappe af og få ro på nervesystemet. Ofte ender vi med at “gøre” en helt masse hvor vi måske har aller mest brug for ro. Dine gåture lyder som god “medicin” og det skal nok blive godt igen.

      Dbh Panilla

Efterlad en kommentar





This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.